Thinking for Learning (T4L)

In de kenniseconomie van de 21e eeuw is het belangrijk dat onze kinderen goed leren nadenken en leren hoe ze dat denken met een ander kunnen delen: verwoorden van dat denken. Onze leerkrachten ondersteunen en stimuleren de kinderen daarom in het creatief denken en het kritisch denken. Dat doen zij door het inzetten van allerlei werkvormen waarbij we onze “denkspieren” aanspreken. Het middel dat we daarvoor gebruiken heet Thinking for Learning. T4L koppelt de kennis van de werking van de hersenen via praktische tools aan didactische strategieën in de klas.

Lessen waarin T4L wordt ingezet zijn activerend, betekenisvol, uitdagend, samenwerkend, bemiddelend en reflectief. We leren daarin onszelf en de kinderen denkvaardigheden aan zoals informatie verwerken, redeneren, onderzoeken, creatief denken en evalueren.

En deze vaardigheden zet je in samen met anderen!

Inmiddels is 75% van het team gecertificeerd in het geven van deze “denklessen”. We blijven als geheel team deze opleiding actief volgen en in de praktijk tot uitvoering brengen.

 

‘Wat is er belangrijker op school dan leren denken?’
In dit artikel kunt u meer over Thinking for Learning lezen.

 

Op dinsdag 3 oktober 2017 is professor David Leat uit Newcastle een middag bij ons op school geweest. Hij is een van de grondleggers van Thinking for Learning en het was bijzonder om hem te mogen ontvangen.

 

 

Laatste nieuws

Reünie!

Op zaterdag 6 oktober 2018 staat er een reünie gepland vanwege 25 jaar bestaan van De Regenboog. Alle oud-leerlingen vanaf 18 jaar (en ook oud-person ...
[lees verder]