Groep 7

Welkom bij groep 7!


 

U kunt hier de presentatie van de ouderinformatie nog eens nalezen.

****** 

 

 

Double six- Thinking for Learning

Wij op De Regenboog in groep 7 zijn bezig met de double six bij de kanjertraining. De double six is een methode waarmee je een verhaal kunt schrijven en ideeën bedenken. Bij ons moest het over verliefdheid gaan. Je schrijft de kleuren van kanjertraining op en ook een paar namen daarna schrijf je problemen op. Voor die problemen schrijf je oplossingen. Vervolgens ga je dobbelen als je een getal dobbelt dan ga je kijken welke kleur dat is. Dan dobbel je nog een keer en kijk je welk personage het is. De kleur die je hebt gedobbeld hoort bij jouw personage.
Dat doe je ook met de problemen en oplossingen. Dan ga je beginnen aan je verhaal. Deze opdracht doe je in tweetallen dus verdeel de taken goed. De personen moeten er in voorkomen en de kleur moet in het gedrag voorkomen van het karakter ook de problemen moeten er in voorkomen en natuurlijk ook de oplossingen.

Wij zijn heel tevreden met deze methode en de klas vind het ook leuk.

Marieke

 

Kunstkabinet: Gutsen

Lieke, Yrsa, Niels, Matthijs, Djois en Lieve hebben deze keer gegutst. Dat is dat je met een soort mesje (de guts) over een bordje van  linoleum  gaat en daar dan een figuur uit snijdt. Dat is erg moeilijk want we moesten een hoge stempel maken – dan moet je eerst iets tekenen en dan snij je de buitenkant er uit.

Als je daar mee klaar bent doe je speciale verf op een plankje en smeer je het uit met een verfroller. Dan ga je met die roller over je bordje. Daarna leg je een blad op het bordje. Als je dat hebt gedaan ga je met een roller over het papier zodat je de verf overal op het plaatje drukt. Dan haal je het blaadje eraf en dan heb je een mooie afdruk.
Wij hebben er voor gekozen om meerdere kleuren te gebruiken zodat het mooi overloopt. De eerste afdruk hebben wij gezet met blauw en paars en de tweede met geel en groen.
Ik vond het eindresultaat erg mooi geworden. Van iedereen.

Juf Samira heeft ons bij dit werkje geholpen en ons uitgelegd hoe het moest. We zijn met dit werkje twee dagen bezig geweest maar het was het wachten waard. Het is erg mooi gelukt ik ben erg blij met mijn werkje.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Theater lezen


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

26-01-2018   Kanjeren voorstelling ‘erbij horen’.

Vandaag hadden we een voorstelling over 4 kinderen met allemaal verschillende soorten petten. De gele pet heette Zara, de zwarte pet heette Eva, de witte pet heette Guusje en de rode pet heette Eleonora. Het ging over een meisje (Zara) die was verhuisd en ze moest naar een nieuwe school, daar probeerde ze nieuw vrienden te maken, maar ze kwam Eva tegen. Dat was een pestkop. Zara voelde zich toen niet lekker op de school.

Het werd gespeeld door twee mensen. We mochten aan het eind, toen het afgelopen was, ook een paar scènes spelen maar dan hoe ze het beter konden doen. Bijvoorbeeld toen Eleonora en Eva gingen praten over Zara. Toen vond Eleonora haar wel aardig maar toen ging Eva zeggen dat ze haar raar vond en toen liep Eleonora met haar mee.
En toen wij het deden was het veel beter  want Ayham (was Eleonora) zei gewoon dat ze haar aardig vond en Ayham liep niet mee, maar toen zej Eva ‘wil je nog mee naar Disneyland’ en toen begon Ayham te twijfelen. Maar daarna ging hij toch door dat ze aardig was.
Aan het eind gingen ze ook nog vragen stellen wat ze beter konden doen en wat wij misschien ook al een keer hadden meegemaakt. Guusje en Eva werden gespeeld door dezelfde persoon en Eleonora en Zara werd gespeeld door dezelfde persoon. Daarna mochten sommige kinderen van groep 7 sommige scènes spelen.
Het was superleuk en ook leerzaam omdat het op een leuke manier werd gespeeld en leerzaam omdat je dan in sommige momenten kan weten wat je moet doen.

Door Bob en Julian.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Gruwelijk eng  – Kinderboekenweek

Dit jaar was het thema van de Kinderboekenweek ‘Gruwelijk eng’; Juf Renske en meester Stefan deden de opening met een groepje kinderen uit groep 8. We kregen opdrachten voor in de klas.
Opdracht 1: We moesten in de kring praten over wat we gruwelijk eng vonden en door welk poortje we zouden gaan, want ze legden uit dat er verschillende soorten poortjes ‘angst’ zijn en dat het soms niet uitmaakt dat je een angst hebt/ ergens bang voor bent. : in welke soort bang valt, bijv. dat het niet uitmaakt omdat je er beter bang voor kan zijn

Opdracht 2: De juf of meester moest iedereen een vel papier geven en dan met koffie of thee een paar vlekjes maken. Dat moest je bewegen en dan kwam er een monster in of iets engs.

Wij vinden opdracht 2 het leukst omdat je uit een paar druppels een hele tekening kon maken.
We moesten ook een dansje leren, gruwelijk eng van kinderen voor kinderen.  Iedere klas had een boek meegekregen  dat soms best wel eng is. Wij hadden een boek over rampen zoals een aardbeving of overstroming. Het was vooral een informatief boek.
In het toneelstuk speelde juf Renske Beven, en meester Stefan Angst. De kinderen begonnen met een dansje en daarna moesten ze door poortjes.

Emma en Bob, groep 7

 


 

Bibliotheekbezoek

We gingen in een rij naar de bibliotheek lopen. We kwamen aan en moesten op stoelen gaan zitten. We kregen een paar raadsels over het brein. Toen kregen we groepjes van 4. Met die groepjes moesten opdrachten doen over het brein. We leerden dat je brein je soms voor de gek houdt.
En we deden concentratie en snelheid testjes. En toen moesten we terug zitten op de stoelen. Daar moesten we de opdrachten inleveren.
Daarna gingen we weer terug naar school.

 

 

 

Mad Science

Het was leuk! Voordat wij aan de beurt kwamen hadden we een raket in de lucht geschoten. In de middag was het ook leuk. We hebben geleerd wat chemische en fysische reacties zijn.
Chemische reactie is dat het in een ander spul verandert. Fysische reacties is dat het nog steeds hetzelfde spul blijft. We hebben een chemische cupcake gemaakt.
Het was een soort van slijm en een spul mixen was ook best leuk we wisten niet wat er ging gebeuren. Daarom was het ook best interessant en leuk. We hadden veel plezier gehad.

 

 

 

 

Het begin van groep 7

De zomer vakantie was voorbij. We moesten weer naar school. Toen we in de klas kwamen gingen we in een kring zitten en de juf ging zichzelf voorstellen. Toen mochten wij vragen stellen.
Daarna gingen we wat herhalen van groep 6 zoals: rekenen, spelling, taal.

Ergens in de week gingen we een vertrouwenspelletje doen. Olivier moest Yrsa over allemaal stoelen begeleiden. Yrsa kon niets zien, want ze had een blinddoek op. Yrsa moest goed luisteren naar Olivier anders ging het niet goed. De anderen kinderen moesten heel stil zijn, want anders kon Yrsa Olivier niet horen. De ander kinderen stonden om alle stoelen heen want als Yrsa viel dan konden ze haar opvangen. Yrsa hadt het einde gehaald zonder te vallen.

We hoefden verder niet super hard te werken. De week erop moesten we wel wat harder werken dan de eerste week maar dat maakt niet heel veel uit. De schoolweek was verder heel leuk!

Een paar weken later kregen we voor het eerst een huiswerkrooster en huiswerk voor de volgende week. Op dinsdag rekenen en op donderdag taal. Het was wel heel erg wennen. Want we waren het niet meer gewend om huiswerk te maken. Later als we iets moeilijk vonden kregen we extra huiswerk om het te oefenen bijvoorbeeld: Spelling of rekenen of andere onderdelen die we moeilijk vinden.

Dit was het einde
Yrsa en Lieve