Groep 8

Renske 2016

Welkom bij groep 8 hier op de website!


 

 

 

 

De presentatie op de ouderinformatieavond van 5 september kunt u hier nog eens nalezen.

***                               ***                               ***                                ***

 

Kunstkabinet

 

 

 

Het Rijksmuseum

 

Onze juf had een schilderij geschilderd van het meisje in de witte kimono. Ze kwam daardoor op het idee om de tussenruimte te veranderen in een rijksmuseum. Met allemaal leuke, mooie en kleurrijke schilderijen.

 

 

We moesten de diamond ranking invullen. Dat is een soort driehoek met van onder naar boven de cijfers 1 tot en met 9. Het leukste en mooiste schilderij zette je op 1 en het schilderij dat je echt niet aansprak op 9.

 

 

Toen we allemaal een diamond ranking in hadden gevuld moesten we groepjes maken naar aanleiding van de schilderijen in de top 3. Met deze groepjes moesten we een filmpje bekijken en wat informatie op een kladblaadje schrijven. Zodra we genoeg informatie op hadden geschreven moesten we het presenteren als een soort gidsen uit het rijksmuseum.

 

 

 

Sommige kinderen kregen een dartbord waarmee ze konden beoordelen. Dat is een dartbord met punten erop. Je krijgt deze punten met de volgende regels:

  1. Je presentatie moet 3 tot 4 minuten duren.
  2. Je moest minimaal 2 wist je datjes hebben.
  3. Je moest iets hebben verteld over de tijd van het schilderij.
  4. Je moest enthousiast presenteren.
  5. Je moest 2 opvallende dingen over het schilderij vertellen.

We hebben uiteindelijk allemaal een goed cijfer gehad.
Waarschijnlijk gaan we dit schooljaar nog naar het Rijksmuseum!!!

Bedankt voor het lezen – groetjes Groep 8.

 

Kanjerles

Groep 8 ging voor een kanjerles de juf optillen.

Benodigdheden om de juf op te tillen.

Witte pet:
Vertrouwen:  in de klas en in jezelf.
Hulp: help een ander.

Goede kant van de zwarte pet:
Leiding: je moet durven spreken.
Mening: je mening geven.

Goede kant van de rode pet:
Aanmoedigen: Met humor iemand zelfvertrouwen geven.
Humor: met humor een discussie oplossen.

Goede kant van de gele pet:
Kalm zijn: rustig blijven.
Iemand kalm maken: Op een rustige manier zelfvertrouwen geven.

Hoe het verliep:
Er werden 2 kinderen aangewezen om de taken te verdelen. Zoals, filmen, optillen en aanmoedigen, want aanmoediging dat het je gaat lukken heb je ook nodig om vertrouwen in jezelf te krijgen. Zo ontstond er een goede samenwerking. En uiteindelijk werd de juf opgetild. Iedereen vond het echt leuk om te doen.
En het filmpje terug kijken was ook leuk, dan kon je zien wat iedereen deed. En wat iedereen voorstelde en bedacht.
Zo bouwt groep 8 een band van vertrouwen en samenwerking op.

Vraag uw kind er anders naar hoe die het heeft ervaren en welke rol zij/hij heeft gespeeld.

Groetjes Finn, namens groep 8

 

Binnen-buiten kring  Kanjertraining
De binnen- en buitenkring ziet er zo uit.
Iedereen stelt vragen over de anderen zoals:
– Heb je veel vrienden?
– Als je een wens zou doen wat zou dat zijn?
enz.
Eerst begint de binnenkring met vragen stellen en de buitenkring met antwoorden geven. Na enkele minuten wisselen de kinderen dan gaat de binnenkring antwoorden geven en de buitenkring met vragen stellen.

Dan na enkele minuten wisselen de kinderen in de binnenkring 5 plaatsen naar links of rechts. Doe dat twee keer daarna zijn jullie  klaar.

Groetjes Daan
groep 8

 

Folder gezondheid:

 

Met natuniek moesten we folders maken over: ongezond leven, sporten, bloedsomloop, longen, en het hart. Alle folders zijn erg leuk geworden.

 

Met de folders zijn we een paar weken bezig geweest. In de folder over ongezond leven staan er veel tips om niet ongezond te worden. Om gezond te blijven leven moet je ook genoeg sporten, daar is ook een folder over gemaakt. Daar staan veel leuke sporttips in.

 

In alle folders staan ook veel leuke en handige plaatjes om de tekst beter te snappen. In alle folders staan ook veel weetjes. Veel scholen doen ook mee om hun school gezonder te maken. De kinderen mogen bijvoorbeeld geen koekjes of snoepjes meer mee nemen maar ze eten dan fruit. Ook mogen kinderen geen drinken met prik of met veel suikers meenemen, de kinderen moeten dan water meenemen.